reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
František Murár

František Murár

Bloger 
  • Počet článkov:  55
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bežný "reprezentant generácie seniorov" Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

reklama

Nezaradené

Koniec roka.

František Murár

Koniec roka.

Jednou z mála vecí, na ktorej by sa asi väčšina Slovákov zhodla je to, že najkrajšie sviatky roka sú Vianoce. Napriek tomu, že sa opakujú každý rok s rovnakými radosťami i starosťami, napriek tomu ich každoročne čakáme a tešíme sa na ne. A nech to tak ostane aj ďalej.Tieto pre nás pekné dni však nie všade sú takými sviatočnými.  Možno pre spestrenie tejto vianočnej atmosféry sa prenesiem trochu v priestore aj čase a uvediem dva iné príklady prežívania týchto dní.

  • 26. dec 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 754x
  • 0
Slovensko v Azerbajdžáne.

František Murár

Slovensko v Azerbajdžáne.

Dnešná úroveň informačných,  komunikačných i prepravných možností spôsobila, že vzdialenosti sa akoby „skrátili". Človek  si dokáže udržať bez problémov kontakt s domovom . No napriek tomu vždy dobre padne keď  naďabí priamo tu v ďalekej krajine na niečo „Slovenské".  Musím povedať, že tu v Azerbajdžáne to nie je až tak často. Naposledy ma takto milo prekvapil veľký plagát Dominiky Cibulkovej pri vstupe do tenisovej akadémie.

  • 15. dec 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 328x
  • 4
Ako som sa v Azerbajdžáne bál.

František Murár

Ako som sa v Azerbajdžáne bál.

Jeden z otáznikov pri mojom príchode na dlhodobý pobyt do Azerbajdžánu súvisel s osobnou bezpečnosťou. Predsa len nepoznaná krajina, neznámi ľudia , neznáme prostredie. Teraz s odstupom pol druha roka rád konštatujem, že v tejto oblasti som bol veľmi milo prekvapený. ( ... iste aj v mnohých iných...) Za celú tú dobu čo som tu, som nemal žiadnu negatívnu skúsenosť s osobnou bezpečnosťou . Dokonca som už zabudol aj na niektoré doma získané zásady ako napríklad „nenechávať žiadne predmety na sedadle v aute" a podobne . No predsa sa vyskytli dva prípady, kedy som sa v Azerbajdžáne naozaj bál.

  • 2. dec 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 431x
  • 3
Spomienka na hranice.

František Murár

Spomienka na hranice.

Hoci „Šengen" funguje u nás len niekoľko rokov, už sme si odvykli od nekonečne dlhých radov na hraniciach a „bystrých" oči colníkov. Cesty do iných destinácii (okrem Ukrajiny) sú obyčajne letecky a tam sú tie hraničné prehliadky predsa len  iné ako na cestách . A tak moja najnovšia skúsenosť z azerbajdžansko-gruzínskej hranice bola akoby návratom do starých, zabudnutých čias.

  • 26. nov 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 046x
  • 0
Symboly

František Murár

Symboly

Je deviaty november a v Azerbajdžáne je štátny sviatok - to znamená voľný deň. Pre mňa to síce veľa neznamená, lebo tak či tak moji pracovní kolegovia sú v práci a teda nič nám nebránilo aby sme si vybavili to čo bolo treba . Predsa len to, že bol sviatok malo jednu veľkú výhodu - v Baku neboli „probky", čiže dopravné kolapsy. K napísaniu týchto riadkov ma viedol skôr samotný sviatok - „Deň štátnej zástavy". Pre nás nezvyčajné však ? Ale v Azerbajdžáne si symboly veľmi vážia.

  • 10. nov 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 840x
  • 0
reklama
Bavlna

František Murár

Bavlna

Azerbajdžan nemá síce svoje ložiská zlata, zato má svoje „čierne zlato" - ropu a „biele zlato" - bavlnu. Zatiaľ čo „čiernému zlatu" sa darí veľmi dobre - je vlastne strojcom dnešného  obrovského napredovania tejto krajiny, „biele zlato" prežíva v Azerbajdžáne slabšie roky. Výmery bavlníka sa výrazne zmenšili.

  • 1. nov 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 949x
  • 0
Azerbajdžanské hory

František Murár

Azerbajdžanské hory

Pokiaľ ide o prírodu, tak Azerbajdžánu bolo dopriané z každého rožku trošku. Má zelené úrodné nížiny, má nedozierné, ako stôl rovné oblasti polopúšte, má mnoho hôr - od tých najnižších až po 4 tisícové kaukazské štíty. Má more, má jednu veľkú rieku Kuru. Čoho ale má málo a nám to tu chýba - to sú lesy. Aké sú teda azerbajdžanské hory ?

  • 17. okt 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 860x
  • 2
Bešbarmag, alebo Päť prstov.

František Murár

Bešbarmag, alebo Päť prstov.

V jeden pekný novembrový deň  pred rokom sme sa s kolegom Tónom vybrali na Bešbarmag,  čo je posvätná hora, ktorá doslova trčí zo zeme a dosahuje nadmorskú výšku okolo 500 metrov. Už z diaľky vidno jej siluetu, ako sa majestátne vypína a aj z blízka vyzerá veľmi impozantne. To preto, že svahy Bešbarmagu strmo stúpajú prakticky od hladiny mora, ktoré je naviac 28 metrov nižšie ako je hladina ostatných morí.

  • 7. okt 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 529x
  • 0
Meniny

František Murár

Meniny

Už niekoľko desiatok rokov je pre mňa začiatok októbra spojený s pripomenutím si svojho mena. V mojom detstve patril František k veľmi frekventovaným chlapčenským menám. Dnes pomaly, ale isto odchádza do histórie (žeby to bol len dočaný jav ? ...) Bez ohľadu na súčasný vývoj, ja si svoje meniny oslavujem ďalej. Nebolo tomu inak ani toho roku, hoci aj začiatok októbra ma zastihol v Azerbajdžáne. V jednom z tohoročných pozdravov sa objavila otázka ako sa oslavujú meniny v Azerbajdžáne. To ma inšpirovalo k úvahe na tému : mená v Azerbajdžáne.

  • 5. okt 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 550x
  • 0
Na azerbajdžanskej svadbe 2.

František Murár

Na azerbajdžanskej svadbe 2.

V prvej časti príspevku z azerbajdžanskej svadby som stihol popísať svadobné priestory. Teraz sa dostanem k samotnej svadobnej hostine. Hoci hostina sa pre svadobných hostí začala sadnutím k svadobného stolu, pretože pohostinní čašníci neustále ponúkali všakovakými jedlami, predsa len svadba je svadba až za prítomnosti  nevesty a ženícha.

  • 15. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 961x
  • 2
reklama
Na azerbajdžanskej svadbe 1.

František Murár

Na azerbajdžanskej svadbe 1.

Pred tohoročným festivalom Eurovision  Song Contest, ktorý úspešne zorganizoval Azerbajdžan, uverejnil jeden azerbajdžanský časopis najväčšie lákadla, ktoré by mohol zahraničný návštevník v Azerbajdžáne vidieť, navštíviť, alebo zažiť. A kedže to bol 57 ročník festivalu, tak tých lákadiel uviedli tiež 57. Medzi týmito lákadlami figuruje aj - „pocítiť azerbajdžanskú pohostinnosť účasťou na azerbajdžanskej svadbe". Preto, keď sa mi naskytla príležitosť zúčastniť  sa azerbajdžanskej svadby - nezaváhal som.

  • 9. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 989x
  • 2
Leto.

František Murár

Leto.

Leto má tisíce podôb. Turistické vychádzky, cyklotúry a samozrejme všetky možné podoby vody. Nesmiem zabudnúť na „pravé" slovenské leto „na malte". Či to už teraz neplatí ? ... A keďže leto - aspoň to pravé - je už definitívne za nami, nezaškodí krátke poobhliadnutie sa za ním. Vzhľadom k tomu, že ja som z „čeľade vodomilných", tak to bude trošku o vode.

  • 1. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 768x
  • 0
Byvoly.

František Murár

Byvoly.

Každý z nás určite navštívil zoologickú záhradu. S veľkou pravdepodobnosťou ste tam mohli obdivovať aj byvoly. Nepatria síce medzi „najobdivovanejšie exempláre", ale pre „našinca" sú dosť atraktívne. O to viac je to zaujímavé, keď sa s byvolom máte možnosť „stretávať" vo voľnej prírode.

  • 4. aug 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 919x
  • 0
Na azerbajdžanských cestách - 1

František Murár

Na azerbajdžanských cestách - 1

O situácii na azerbajdžanských cestách by zručný majster pera dokázal napísať  jednu knižku. Hoci som tu už vyše roka a teda na azerbajdžanské cesty som si do istej miery zvykol, predsa len hádam niet týždňa, žeby ma niečo nezaujalo, alebo neprekvapilo. Tých tém je neúrekom, preto som skúsil prvý „nástrel" do tejto oblasti tunajšieho života označiť hneď indexom „1". Hádam budú nasledovať aj „2", „3"...

  • 15. júl 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 490x
  • 0
"Prechádzky" Kaukazom.

František Murár

"Prechádzky" Kaukazom.

Nedá mi, aby som sa ešte nevrátil k nášmu výletu na Kaukaz. Predsa len pohybovať sa len tak voľne - doslova prechádzať sa, vo výške 2700 m je pre nás spod dva a pol tisícových Tatier nie každodenná udalosť. Na cestu späť z Chynalyku sme si vybrali inú cestu, ktorá je riadne vyznačená na mape a okrem toho viedla do dediny Susay,  z ktorej pochádza Vagif, náš známy zo Sumgajitu, ktorý nás na tomto výlete sprevádzal. Keď sme sa pýtali v Chynalyku či môžeme ísť touto cestou, tak bez váhania (zrejme silne ovplyvnení pohľadom na naše autá) nám tú cestu doporučili. Ako sa neskôr ukázalo, nebolo to až také jednoduché - hoci stálo to za to.

  • 1. júl 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 478x
  • 1
reklama
Kaukazské zákutia - Chynalyk.

František Murár

Kaukazské zákutia - Chynalyk.

Majestátne a tajomný Kaukaz poskytuje širokú škálu možnosti jeho poznávania. Keďže ja nie som horský turista a už vôbec nie som horolezec, tak spoznávam jeho krásy cez prístupnejšie miesta akými sú napríklad kaukazské osady. Po Lahiči sme si vybrali vysokohorský Xinaliq , čiže požijúc metódu „píš ako počuješ" to bude „Chynalyk" ležiaci vo výške okolo 2200 metrov nad morom. Táto známa kaukazská dedina je tiež zaradená do svetového dedičstva UNESCO a zároveň bola zaradená medzi sto najviac ohrozených miest sveta.

  • 21. jún 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 877x
  • 3
Bahenné sopky

František Murár

Bahenné sopky

Človek je tvor zvedavý. Jeho zvedavosť obyčajne ešte stúpne ak sa jedná o niečo, čo je vo svete uznávané a cenené. Ak to niečo je zapísané v zozname Svetového prírodného dedičstva Unesco, naviac bolo zapísané do Guinessovej knihy rekordov a ešte k tomu v jednej zo súťaži o sedem najväčších divov sveta skončilo na piatom mieste - tak to určite stojí za povšimnutie. To „niečo" sú bahenné sopky v Azerbajdžáne.

  • 10. jún 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 442x
  • 3
Týždeň po...

František Murár

Týždeň po...

Eurovision 2012 je (už konečne) za nami. Nepredpokladal som sa k nemu vracať. V každom prípade som však plánoval poprechádzať sa po týchto „slávnych" miestach len čo sa mi naskytne príležitosť. A ona sa naskytla už najbližšiu nedeľu. Bolo krásne slnečné predpoludnie keď som autom prechádzal vedľa tejto novej „bakinskej dostoprimečateľnosti" - Crystal hall. Nezaváhal som a urobil som si doobedňajšiu prechádzku Novým bulvárom. Bola to zaujímavá prechádzka.

  • 3. jún 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 411x
  • 0
Tutovka

František Murár

Tutovka

Zatiaľ čo jeden zo symbolov Azerbajdžánu - „nar", je  ešte len v kvete, iný - tiež veľmi obľúbený azerbajdžanský ovocný strom „tut" - už „ponúka" svoje plody. Aby som nezostal len v domácom názvosloví tak priblížim tieto našincovi nič nehovoriace pomenovania. „Nar" je v slovenčine „granátové jablko" a „Tut" je v slovenčine „moruša".

  • 30. máj 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 715x
  • 0
Eurovision 2012 je za nami.

František Murár

Eurovision 2012 je za nami.

Udalosť roka 2012 v Azerbajdžáne - Festival Eurovision song contest  Baku 2012 v sobotu, lepšie povedané v nedeľu nad ránom skončil. Je preto namieste krátke obzretie sa za ním. Nie, nebudem hodnotiť umeleckú úroveň súťaže, ani prevládajúce hudobné štýly. Nebudem si všímať ani pokusy o politické využitie, či zneužitie tohto  stretnutia . A už vôbec sa nedotknem  našej účasti na tomto festivale, ba ani vystúpenia Buranovských babušiek. To všetko sú témy, ktoré nechám na hodnotenie odborníkom. Ja sa len pozriem na tohoročný festival očami človeka, ktorý len tak „zboka" sledoval celé to dianie.

  • 28. máj 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 711x
  • 0
reklama
SkryťZatvoriť reklamu