reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
František Murár

František Murár

Bloger 
  • Počet článkov:  55
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bežný "reprezentant generácie seniorov" Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

reklama

Nezaradené

Sviatok kvetov

František Murár

Sviatok kvetov

Možno kvôli ťažším klimatickým podmienkam  Azerbajdžanci majú radi kvety. Vo všetkých azerbajdžanských mestách je pestovaniu kvetov a zelene venovaná veľká pozornosť. Okrem zimných mesiacov sa nepretržite o zeleň a kvety starajú celé čaty. Nie div, že práve kvety sa stali symbolom každoročných osláv nedožitých narodenín bývalého prezidenta Heydara Alijeva.

  • 11. máj 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 778x
  • 1
Gruzínsko - Medzi kláštormi a vinicami

František Murár

Gruzínsko - Medzi kláštormi a vinicami

Už v prvom príspevku o Gruzínskej Kachétii som uviedol, že tunajší turizmus je postavený na dvoch „oporách". Tou prvou je pomerne veľké množstvo veľmi vzácnych a udržiavaných kostolíkov a kláštorov. Tou druhou oporou ešte len začína byť vinohradnícky turizmus. Pritom môžete si naplánovať hocijakú trasu obidve spomenuté oblasti sa tu prelínajú. Niet sa čo diviť. Aj kláštory aj vinohrady sú tu vedľa seba už celé stáročia. A nie len to. Napriek rôznym prekážkam ktoré priniesla doba obe oblasti sú dnes „v plnej kondícií" a životaschopné.

  • 20. apr 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 310x
  • 2
Gruzínsko - Kachétia

František Murár

Gruzínsko - Kachétia

Naše pracovné povinnosti nás často priviedli na západ Azerbajdžanu, až ku gruzínskym hraniciam. „Bolo by škoda byť tak blízko a nepozrieť sa za hranicu" - povedali sme si. A naviac - do Gruzínska Slováci nepotrebujú víza. Bolo už len otázkou súhry viacerých okolností, aby sa náš zámer podaril. A tie prišli. Využili sme tohoročný najväčší azerbajdžanský sviatok Novruz a vycestovali sme. Naším cieľom sa stala Kachétia - stará historická oblasť susediaca s Azerbajdžanom.

  • 6. apr 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 960x
  • 1
Podmaní si lyžovanie Azerbajdžancov?

František Murár

Podmaní si lyžovanie Azerbajdžancov?

Hoci má Azerbajdžan na svojom území Veľký i Malý Kaukaz, tradícia zimných športov je prakticky nulová. A tak nie div, že na nedávnej zimnej olympiáde v Soči mal Azerbajdžan len symbolické zastúpenie. V krajine nie je ani jedna  umelá ľadová plocha a donedávna nebolo ani jedno zimné stredisko s lyžiarskymi svahmi. Toto je však už minulosťou. Pred rokom v januári 2013 otvorili prvé lyžiarské stredisko Šachdag neďaleko Gusara a na začiatku tohto roka prezident republiky otvoril druhé lyžiarské stredisko v Gebele. Urobil som malú sondu v obidvoch lyžiarskych strediskách. Na lyže som sa už síce nepostavil, ale novo vybudované lanovky som vyskúšal.

  • 8. mar 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 283x
  • 4
Azerbajdžan - krajina večného ohňa.

František Murár

Azerbajdžan - krajina večného ohňa.

Označenie „Azerbajdžan - krajina ohňa", si nesie táto zakaukazská krajina už mnoho stáročí.  Existuje niekoľko výkladov tohto  označenia. Všetky sú spojené s dávnou históriou Azerbajdžanu a väčšinou aj so samotným názvom  krajiny.

  • 8. feb 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 036x
  • 6
reklama
Pamiatka na bratov Siemensových v Azerbajdžane.

František Murár

Pamiatka na bratov Siemensových v Azerbajdžane.

Prírodné krásy i bohaté surovinové ložiská prilákali v minulosti do Azerbajdžanu viacero celosvetovo uznávaných osobností. Hlboké korene tu zapustila predovšetkým nemecká rodina Siemens. V tomto roku firma Siemens oslávi už 150 rokov pôsobenia v Azerbajdžane.  Hlavným miestom ich pôsobenia v počiatkoch firmy bolo okolie mesta Gädäbäy. Hoci obsahom ich podnikania v tejto oblasti bola ťažba a spracovanie medenej rudy, pole ich pôsobnosti v oblasti techniky je také široké, že by sa to zmestilo do niekoľkých kníh. S kolegom Tonom sme sa vybrali len po stopách jedného z ich technických diel - po stopách Gädäbäyskej úzkokoľajky.

  • 25. jan 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 270x
  • 3
Ťavy

František Murár

Ťavy

Začnem podobne ako v príspevku o byvoloch. Stretnúť sa s ťavou v zoologickej záhrade je úplne samozrejmé. Ťavy patria k „povinnej" výbave ZOO. Podobne to platí aj o cirkusoch. Ale stretnúť sa s ťavou vo voľnej prírode sa v našich končinách asi nepodarí.  V Azerbajdžane sa mi to podarilo . Prvý krát to bolo úplne náhodne. Skúšal som to na tých istých miestach ešte niekoľko krát, ale márne. Podarilo sa mi to ešte raz s pomocou ľudí žijúcich v tomto regióne. Navštívili sme farmu tiav pri Gorane.

  • 7. dec 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 526x
  • 1
Zákutia Kaukazu - Pevnosť Čyrag

František Murár

Zákutia Kaukazu - Pevnosť Čyrag

Azerbajdžan má veľmi bohatú a zaujímavú históriu. Iste za to vďačí aj svojej polohe. Leží na križovatke záujmov „veľkých". Stačí spomenúť len Ruskú ríšu, Osmanskú ríšu a Perzskú ríšu. A medzi takýmito „velikánmi" histórie leží neveľký Azerbajdžan. Čo je ale škoda, že z tejto bohatej histórie sa dodnes zachovalo pomerne málo pamiatok. Ak sa napríklad povie u nás „historické pamiatky", tak medzi prvými sa nám vyjavia hrady a zámky.  Práve tie som očakával a hľadal aj tu - lež márne. Je ich tu naozaj málo.

  • 10. nov 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 056x
  • 1
Zákutia Kaukazu - vodopád Afurdža

František Murár

Zákutia Kaukazu - vodopád Afurdža

Kaukaz ponúka aj v svojich stredných a nízkych polohách dostatok krásnych scenérii, hodných zhliadnutia. Nie div, že práve okolia miest na úpätí Kaukazu ako Šeki, Gebele, či Guba sú turistami najviac navštevované. Tých zákutí je tu neúrekom, ale cieľom našej jesennej prechádzky bol tentokrát vodopád Afurdža. Počasie sme „si vybrali" naozaj znamenité - krásne modré nebo a okolo 20 stupňov tepla. Čo viac treba - už len kochať sa krásnou jesennou prírodou...

  • 20. okt 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 703x
  • 1
Prehliadka Baku po tridsiatich rokoch - 2

František Murár

Prehliadka Baku po tridsiatich rokoch - 2

Baku, hlavné mesto Azerbajdžanu nemám veľmi v obľube a to sa prejavilo aj na mojich príspevkoch, v ktorých dostáva „stolica" málo priestoru. Trochu sa vynasnažím túto nespravodlivosť odčiniť aj tým, že som sa vydal po trase jedného zájazdu slovenských učiteľov, ktorí Baku navštívili v roku 1984.  Dnes budem teda pokračovať v prechádzke po tridsiatich rokoch...

  • 12. okt 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 327x
  • 4
reklama
Ako som bojoval s Babadagom.

František Murár

Ako som bojoval s Babadagom.

Žiť priamo pod Kaukazom a „nedotknúť sa" ho ? Hoci ku horolezectvu mám aspoň tak ďaleko ako zo Slovenska do Azerbajdžanu  a ani turistika nepatrí medzi moje obľúbené činnosti, predsa len -  bola by to premrhaná príležitosť. Na 4 tisícové velikány Azerbajdžánu - Bazarduzu a Šachdag sme si netrúfli, ale 3629 m vysoký Babadag ponúkal dostatok adrenalínu, ale aj šancu pozrieť sa na Azerbajdžan „z vrchu". Trvalo nám to mnoho mesiacov, pokiaľ sa všetky okolnosti nastavili do tej správnej polohy. Podarilo sa to až  začiatkom septembra  . Počasie nám  brnkalo na nervy a celý prvý septembrový  týždeň hralo s nami schovávačku - jeden deň pekný , potom dáždivo a zase... Až nakoniec sme to riskli - a ako sa ukázalo, urobili sme dobre.

  • 21. sep 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 505x
  • 1
Prehliadka Baku po tridsiatich rokoch

František Murár

Prehliadka Baku po tridsiatich rokoch

Azerbajdžan určite nepatrí na Slovensku medzi veľmi návštevované krajiny. O to viac ma prekvapilo, keď sa mi môj ujo pri jednej návšteve pochválil, že on bol v Baku už pred takmer tridsiatimi rokmi. Navštívil všetky tri zakaukazské bývalé sovietske republiky s jednou učiteľskou výpravou. A keďže môj ujo bol výborný učiteľ, navyše bol vedúci tohto zájazdu a ešte navyše bol perfekcionalista, tak ja som nestihol ani vypiť šálku čaju a mal som v ruke dosť podrobne napísanú správu z toho zájazdu. Ako som sa dočítal v správe, od návštevy slovenských učiteľov uplynulo v júli 29 rokov. Napadlo ma prejsť sa po týchto miestach po takmer troch desaťročiach.

  • 24. aug 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 307x
  • 0
Korytnačky

František Murár

Korytnačky

Kráčam si ja zamyslený azerbajdžanskou krajinou, len  tu zrazu sa predo mnou čosi pohlo.  V tom momente som bol v realite – našťastie nehrozilo žiadne nebezpečie.  Z tej pohybujúcej sa kôpky – sťaby plaziaceho sa kameňa, sa vykľula  korytnačka.

  • 10. aug 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 887x
  • 1
Šamachy

František Murár

Šamachy

Absolútnym lídrom súčasného Azerbajdžanu je Baku, respektíve Abšeronsky polostrov. V dávnejšej histórii Azerbajdžanu to však bolo trochu ináč. Väčšinu období, ktoré sú historicky zaznamenané žili Azerbajdžanci v menších územných celkoch - chánstvach. Tomu zodpovedá aj to, že prirodzených centier bolo v histórii viac. Spomeniem aspoň Gandžu, Gebele, Šeki či Tebriz. K týmto dávnym centrám možno smelo priradiť Šamachy.  Mesto ležiace na severnej trase vedúcej naprieč Azerbajdžánom na západ do Gruzínska a Ruska som na ceste za pracovnými povinnosťami niekoľkokrát prechádzal, no teraz som si našiel čas sa tu aj zastaviť.

  • 27. júl 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 439x
  • 5
Korzo.

František Murár

Korzo.

Prirovnať železničnú trať ku korzu vyžaduje trochu zveličenia, ale pri putovaní krížom - krážom po Azerbajdžane som miestami tento pocit mal. Už vo svojom príspevku o cestách som tento tunajší zvyk opísal, ale ako uvidíte na fotografiách i na železničnej trati je čulý ruch. Poďme sa teda pozrieť koho a čo sa mi podarilo na azerbajdžanských tratiach stretnúť.

  • 21. apr 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 022x
  • 3
reklama
... posadiť strom ...

František Murár

... posadiť strom ...

V jednom z propagačných materiálov pre zahraničných návštevníkov  sú uvedené aktivity, ktoré by žiadny návštevník Azerbajdžanu nemal vynechať. Popri návšteve najznámejších turistických lákadiel je tam uvedené aj „úloha" posadiť strom v Azerbajdžane. Keďže sa mi vcelku úspešne darí postupne navštevovať hlavné turistické zaujímavosti, tak som si povedal, že naozaj by bolo dobré nejaký strom v Azerbajdžane posadiť. Podvedome som si tipoval niektoré lokality, kde by to bolo vhodné i možné zrealizovať. Ako to už v živote býva, náhoda zariadila všetko úplne ináč...

  • 10. mar 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 695x
  • 0
Turizmus v plienkách

František Murár

Turizmus v plienkách

Chyzy je okresné mestečko necelých 100 km vzdialené od Baku. Už tá relatívne malá vzdialenosť  je dobrým  predpokladom pre rozvoj turizmu. Chyzy totiž proklamuje svoj veľký záujem o rozvoj turizmu vo svojom okolí. Vybral som sa teda na prehliadku - tohto regionu. Našťastie nie som komisár nejakej hodnotiacej komisie, aby som musel hodnotiť stav pripravenosti regionu na „príliv" turistov. Len som sa po regione poprechádzal...

  • 2. mar 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 779x
  • 1
Daškesan - Mesto na kopci.

František Murár

Daškesan - Mesto na kopci.

Moje túlavé topánky ma priviedli na juhozápad krajiny do Daškesanu.  Nebola to úplná náhoda. Po návšteve viacerých horských dedín som bol zvedavý ako vyzerá také mesto v horách.  Mesto Daškesan toto kritérium spĺňalo. Najvyššie položené domy v tomto meste ležia v nadmorskej výške okolo 1800 m.  Porovnávajúc so Slovenskom je to tak  približne na úrovni Skalnatého plesa.  V Azerbajdžane je to zrejme najvyššie položené okresné mesto. Keďže sa nachádza už v pohorí Malého Kaukazu, tak o pekné prírodné scenérie tu nie je núdza. Aj preto toto rozprávanie je bohatšie doplnené fotozábermi .

  • 17. feb 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 662x
  • 1
Naftalan

František Murár

Naftalan

Že ste ešte nepočuli o Naftalane ? Nič si z toho nerobte, Nie ste sami. Ja som sa o tom tiež dopočul až tu v Azerbajdžane.

  • 1. feb 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 641x
  • 1
Na azerbajdžanských cestách - 2

František Murár

Na azerbajdžanských cestách - 2

Vodič v Azerbajdžane si musí zvyknúť na to, že cesta nepatrí len obvyklým účastníkom cestnej premávky, teda  autám, motocyklom, či bicyklom, ale každému, kto v tom regióne žije.  Cesty bez ohľadu či sa jedná o nejakú dedinskú komunikáciu, alebo šesťprúdovú diaľnicu sú súčasťou každodenného bežného života a preto sa tu musí nájsť miesto aj pre chodcov a hlavne pre zvieratá.

  • 19. jan 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 487x
  • 6
reklama
SkryťZatvoriť reklamu